LONTOON PHILHARMONIA

Lontoon Philharmonia -orkesteri luo jännittäviä esityksiä maailmanlaajuiselle yleisölleen. Orkesteri on perustettu vuonna 1945 lähinnä äänitysorkesteriksi. Koronaviruspandemian aikana he ovat lähteneet hyödyntämään digitaalisuuden tarjoamia mahdollisuuksia häikäisevän upeiden esitysten tarjoamiseen kaikilla viidellä mantereella!

Philharmonian kotisali on Royal Festival Hall Lontoon sydämessä, jossa he ovat toimineet orkesterina jo vuodesta 1995. Muita orkesterin esiintymispaikkoja ovat mm. Bedford Corn, De Montfort Hall, The Marlowe, Anvil Arts, Three Choirs Festival ja Garsingtonin ooppera. Kaikkia näitä paikkoja yhdistää Learning & Engagement -ohjelma, joka kannustaa ja yhdistää ihmisiä orkesterimusiikin saralla. 

Suomalainen kapellimestari ja säveltäjä Esa-Pekka Salonen on toiminut Philharmonia -orkesterin ylikapellimestarina ja taiteellisena neuvonantajana vuodesta 2008, jonka jälkeen tehtäviin siirtyi toinen suomalainen ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali (kaudelle 2021/22). Suomalaisnimien johdolla orkesteri on luonut useita kriitikoiden ylistämiä projekteja, jotka erottuvat sekä taiteellisuudellaan, sekä elävän että digitaalisen sisällön tuotannollaan.

Philharmonia -orkesterin kansainvälinen maine syntyy sen poikkeuksellisesta historiasta äänitteiden ja ääniraitojen parissa. Viimeisten vuosien aikana tämä on johtanut palkittuihin digitaalisiin projekteihin, jotka asettavat kuulijan orkesterin sydämeen. Orkesteri julkaiseekin live-tallenteita tunnetuista konserteistaan yhdessä Sigum Recordsin kanssa. 

Vuosien varrella Philharmonia -orkesteri on kiertänyt ympäri maailmaa lukuisissa maissa. Viimeisimpiin yhteistöihin kuuluu esiintyminen Tokyo Metropolitan -teatterissa, sekä kiertue Kanariansaarille, Iso-Britanniaan ja Columbiaan. 

Philharmonia -orkesteri koostuu 16 eri maasta olevasta 80 maailmanluokan muusikosta. He odottavat innolla musiikin tuomista elämääsi upeiden konserttien ja uraauurtavien projektien kautta!

SANTTU-MATIAS ROUVALI

Kapellimestari

Tampere Filharmonian ja Santtu-Matias Rouvalin hedelmällinen yhteistyö on jatkunut jo vuodesta 2013, jolloin Rouvalista tuli orkesterin ylikapellimestari ja taiteellinen johtaja. Kaudella 2021–22 hän aloitti Esa-Pekka Salosen seuraajana Lontoon Philharmonia -orkesterin ylikapellimestarina ja jatkaa lisäksi tehtäväänsä Göteborgin sinfoniaorkesterin ylikapellimestarina.

Rouvalin ja Tampere Filharmonian levytykset viulisti Baiba Skriden kanssa Nielsenin, Sibeliuksen, Bernsteinin, Korngoldin and Rózsan viulukonsertoista ovat keränneet runsaasti kiitosta. Levytyksellä syksyltä 2018 orkesteri juhlisti Leonard Bernsteinin 100-vuotisjuhlaa West Side Story -musikaalista tutuilla teemoilla. Göteborgin sinfoniaorkesterin kanssa Rouvali on levyttänyt menestyksekkäästi muun muassa Sibeliusta. Nuori kapellimestari on johtanut myös oopperaa, esimerkiksi Tampereen Oopperan Veljeni vartija -uutuusproduktion keväällä 2018.

  

SINFONIAORKESTERI VIVO

Sinfoniaorkesteri Vivo on nuorten soittajien valtakunnallinen täysimittainen filharmoninen orkesteri, jonka soittajat ovat kotoisin eri puolilta Suomea. Soittajien keski-ikä on tällä hetkellä noin 19 vuotta ja ikähaarukka 14-26 vuotta. Enemmistö soittajista on sekä lukiossa olevia nuoria että päätoimisia musiikinopiskelijoita, joille Vivo tarjoaa mahdollisuuden hankkia musiikkialan eri ammateissa vaadittavaa osaamista, tietotaitoa ja orkesterisoittokokemusta.

Vivo perustettiin vuonna 1986. Alkusysäyksen orkesterille antoivat nuoret muusikot, jotka paluumatkalla musiikkileiriltä kertoivat haluavansa soittaa yhdessä talvellakin. Kapellimestari Kari Tikka kannatti ajatusta ja oli sitä mieltä, että perustettavan orkesterin on oltava iso sinfoniaorkesteri. Helsingin debyyttikonsertti pidettiin Vanhalla ylioppilastalolla kevättalvella 1989, ja sen jälkeen orkesteri on konsertoinut säännöllisesti eri puolilla Suomea.

Kari Tikan jälkeen taiteellisena johtajana ovat toimineet Mikko Franck (1997-1999), Tibor Bogányi (2000-2002) ja Esa Heikkilä (2003-2016). Kapellimestari Erkki Lasonpalo aloittaa kolmivuotisen kautensa taiteellisena johtajana vuoden 2019 alussa.

Vivon yli 30 toimintavuoden aikana mukana on ollut satoja nuoria soittajia, joista huomattava osa on päätynyt myöhemmin ammattimuusikoksi tai työskentelemään muulla tavoin musiikin parissa. Vivon ohjelmisto kattaa koko orkesterimusiikin kirjon sinfonioista ja oopperoista aina sinfoniaorkesterille sovitettuihin tangoihin ja elokuvasävelmiin. Repertoaarin pääpaino on kuitenkin ehdottomasti suurissa sinfonioissa ja sävelrunoissa (säveltäjinä mm. Sibelius, Brahms, Tšaikovski, Šostakovitš, Mahler ja Bruckner).

Ulkomailla Sinfoniaorkesteri Vivo on vieraillut Unkarissa, Georgiassa, Kanadassa, Yhdysvalloissa, Venäjällä, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa sekä Saksassa.

ERKKI LASONPALO

Kapellimestari

Erkki Lasonpalo on opiskellut kapellimestariksi Jorma Panulan sekä Leif Segerstamin johdolla Sibelius-Akatemiassa. Hän on johtanut Suomessa vuodesta 2012 useimpia merkittäviä orkestereita kuten Tampere Filharmoniaa ja Turun filharmonista orkesteria, Sinfonia Lahtea, Oulu Sinfoniaa sekä Kuopion, Helsingin, Lappeenrannan, Vaasan, Porin, Jyväskylän ja Joensuun kaupunginorkestereita ja Tapiola Sinfoniettaa sekä Lapin kamariorkesteria. Hän on työskennellyt myös oopperaproduktioissa Suomen kansallisoopperan ja -baletin lisäksi Oulun oopperassa, Savonlinnan Oopperajuhlilla ja Kokkolan oopperassa. Lasonpalo on vieraillut myös Islannin sinfoniaorkesterin kapellimestarina.

Lasonpalo on toiminut Heinäveden musiikkipäivien taiteellisena johtajana vuodesta 2014 ja Kemin kaupunginorkesterin taiteellisena johtajana vuodesta 2016 sekä Mikkelin kaupunginorkesterin taiteellisena partnerina vuodesta 2017. Lisäksi hän toimii Helsinki Sinfonietan taiteellisena johtajana. Vuoden 2019 alusta Lasonpalo nimitettiin valtakunnallisen nuorten soittajien Sinfoniaorkesteri Vivon taiteelliseksi johtajaksi.

MIKKELIN KAUPUNGINORKESTERI

Mikkeliläisen orkesteritoiminnan juuret juontavat vuoteen 1903, jolloin Mikkelin Musiikinystäväin yhdistys perusti orkesterin tuolloin vain muutaman tuhannen asukkaan kaupunkiin. Tästä aikanaan maan vanhimmasta amatööriorkesterista ja kaiken kaikkiaan Suomen kolmanneksi vanhimmasta orkesterista muodostettiin myöhemmin yhdistyspohjainen ammattiorkesteri. Vuonna 1990 Mikkelin kaupunginorkesteri kunnallistettiin 12 jousisoittajan vahvuisena kokoonpanona. Syksystä 2012 kesään 2016 kaupunginorkesterin ylikapellimestarina toimi Sasha Mäkilä. Erkki Lasonpalo ja Daniel Raiskin toimivat orkesterin taiteellisina partnereina 2017–2019. Keväästä 2020 lähtien on orkesterin pääkapellimestariksi nimitetty Erkki Lasonpalo.

Soittajisto on keskittynyt nimenomaan jousiorkesterille sävellettyyn musiikkiin ja on tullut tunnetuksi yhteistyöstään lukuisten suomalaisten ja kansainvälisten säveltäjien kanssa. Yhteiskonsertit muiden orkestereiden kanssa, erityisesti Saimaa Sinfonietta -nimellä Lappeenrannan kaupunginorkesterin kanssa, ovat vakiintuneet osaksi soittajiston toimintaa. Pieni jousisto on vaivaton liikuteltava ja kykenee täysipainoiseen konsertointiin myös ilman kapellimestaria.

Vuonna 2013 orkesteri esiintyi maineikkaalla The Great Mountains Music Festivalilla Etelä-Koreassa, ja sai Latin Grammy Award -palkintoehdokkuuden kapellimestari José Serebrierin johtamalla Adagio-levyllä. Konserttiensa suorat internet-lähetykset orkesteri aloitti yhteistyössä E-concerthouse-portaalin ja Mikkelin ammattikorkeakoulun kanssa vuonna 2014. Maaliskuussa 2015 orkesteri teki Sibeliuksen juhlavuoteen liittyen konserttikiertueen Etelä-Koreaan ja Kiinaan.

MARJO RIIHIMÄKI

Kapellimestari

”Kapellimestarin työ on kutsumukseni ja musiikin johtaminen saa minut syttymään. Tehtäväni on auttaa muusikoita loistamaan. Yhdessä voimme välittää tunteita ja antaa yleisölle elämyksiä – kokemuksen jonka vain elävä musiikki voi synnyttää.”

Marjo Riihimäki valmistui kapellimestariksi vuonna 2014 Sibelius-Akatemian Taideyliopistosta, jossa hän suoritti erinomaisin arvosanoin puhallinorkesterinjohdon lopputukinnon Kaartin soittokuntaa johtaen. Marjo on aiemmalta tutkinnoltaan pedagogi ja hän on kouluttanut orkestereita, yhtyeitä ja kapellimestariopiskelijoita festivaaleilla, musiikkileireillä ja kursseilla.

Valmistumisensa jälkeen Marjo perusti ystävänsä ja kollegansa Anna-Leena Lumpeen kanssa ammattimuusikoista koostuvan, periodeittain toimivan sinfonisen puhallinorkesterin, Suomen Puhallinsinfonikot.

Marjo oli vuosien ajan jäsen interaktiivisessa musiikkiteatterissa, jossa hän kirjoitti teatteribändille sovituksia ja soitti klarinettia ja saksofonia sekä toimi taustalaulajana. Marjo on työskennellyt musikaalituotannoissa musiikinopettajana Pälkäneen lukiossa ja Tampereen konservatoriolla kuoroja ja bändejä harjoittaen.

Marjo on kotoisin Iisalmesta, jossa hänen elämänsä ympäröi musiikki ja teatteri koko perheen harrastusten myötä. Kouluvuosina ja yliopisto-opintojen aikana Marjo lauloi kuoroissa, osallistui musiikkiteatteriproduktioihin ja soitti klarinettia puhallin- ja sinfoniaorkestereissa.

Opinnot veivät Marjon Savonlinnaan (Joensuun yliopisto), Durbaniin, Etelä-Afrikkaan (Natalin yliopisto) ja Jyväskylään (Jyväskylän yliopisto). Opintoihin sisältyi monipuolisesti eri musiikin tyylilajeja ja erikoistumisaineina olivat musiikin johtaminen ja monikulttuurinen musiikkikasvatus. Marjo työskenteli musiikkiopettajana viisi vuotta lukiossa ja yhteiskoulussa ja toiset viisi vuotta Tampereen konservatoriossa kapellimestarina ja kuoronjohtajana.

VOX CLAMANTIS

Vox Clamantis on perustettu 1996 ja koostuu gregoriaanisesta laulusta kiinnostuneista muusikoista. Gregoriaanisen laulun sanotaan olevan perusta kaikelle eurooppalaiselle musiikille ja sen rinnalla Vox Clamantis esittää myös varhaista polyfoniaa ja nykymusiikkia. Monet virolaiset säveltäjät, muun muassa Arvo Pärt, Helena Tulve, Erkki-Sven Tüür, Tõnis Kaumann ja Sven Grünberg, ovat kirjoittaneet sävellyksiä Vox Clamantisille.

Vox Clamantis on esiintynyt mm. Arianna Savallin, Jean-Claude Pennetierin, Marco Ambrosinin, Yair Dalalin, Dhafer Youssefin, sello oktetto Amsterdamin, Viron filharmonisen kamarikuoron ja Tallinnan kamariorkesterin kanssa. Konserttimatkat ovat kuljettaneet Vox Clamantista ympäri maailmaa, esim. Sydneyn Festivaaleille, Hong Kongin taidefestivaaleille, RCM’s 21C -festivaaleille Torontossa, Mancesterin kansainvälisille festivaaleille, La Folle Journée -festivaaleille Ranskassa sekä Japanin La Roque d’Anthérnonin kansainvälisille pianofestivaaleille. Vuonna 2017 Vox Clamantis palkittiin Viron National Culture Award -palkinnolla.

JAAN-EIK TULVE 

Kuoronjohtaja

Jaan-Eik Tulve on syntynyt Tallinnassa, Virossa. Saatuaan tutkintotodistuksen Tallinnan konservatoriosta vuonna 1991 hän opiskeli gregoriaanista laulua Le Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Parisissa (CNSMDP), ja sai tutkintotodistuksen vuonna 1993. Tämän jälkeen hän työskenteli CNSMDP:ssä Louis-Marie Vignen avustajana, jolla oli ratkaiseva vaikutus hänen musiikilliseen kehitykseensä. 

Tulve on myös opettanut useita gregoriaanisen laulun kursseja Ranskassa, Belgiassa, Italiassa, Norjassa, Skotlannissa, Färsaarilla, Israelissa, Tasmaniassa, Liettuassa, Suomessa ja Virossa. Vuonna 1996 hän aloitti gregoriaanisen laulun opettamisen Viron musiikki- ja teatteriakatemiassa. Hänet kutsutaan usein johtamaan musiikki-istuntoja luostareihin. 

Vuonna 1992 Jaan-Eik Tulve aloitti Pariisin gregoriaanisen kuoron johtajana; kuoron kanssa hän on sittemmin esiintynyt monissa Euroopan maissa ja myös Libanonissa. Monet kuoron kanssa tehdyistä nauhoista ovat saaneet ylistäviä arvioita. Vuonna 1993 Jaan-Eik Tulve perusti Pariisissa Lac et Mel -yhtyeen, joka on erikoistunut keskiaikaisten polyfonisten teosten esittämiseen. Hän perusti myös Pariisin gregoriaanisen kuoron naisääniryhmän vuonna 1994. Vuonna 1996 hän perusti Vox Clamantis -kuoron Tallinnaan. 

Jaan-Eik Tulve on johtanut myös Viron filharmonista kamariorkesteria, Viron kansallista mieskuoroa, ensemble Hortus Musicusta ja Tallinnan kamariorkesteria. Viron yleisradion musiikkitoimittajat valitsivat Jaan-Eik Tulven Vuoden muusikoksi 2017.

JANOSKA ENSEMBLE

František Janoska, piano

Ondrej Janoska, viulu

Julius Darvas, kontrabasso

Roman Janoska, viulu

Veljestrio Ondrej, František ja Roman Janoska sekä heidän lankonsa Julius Darvas kääntävät klassisen maailman ylösalaisin ”Janoska Style” -tyylillään! Heidän monikielinen musiikillinen kielensä ja henkeäsalpaava soittotekniikka rikkovat kaikki genret. Janoska Ensemblen ensimmäinen CD ”Janoska Style” (Deutsche Grammophon, 2016) ansaitsi yhtyeelle kultalevyn muutamassa kuukaudessa julkaisun jälkeen. Heidän vuoden 2019 albuminsa ”Revolution” on aivan kultalevyn partaalla.

”Janoska Style” on uusi, yhdessä luotu musiikillinen visio: sekoitus klassista, jazzia, poppia ja muita tyylielementtejä. Ehkä yksi heidän tärkeimmistä elementeistään esiintymisissä perustuu klassisessa musiikissa lähes unohdettuun improvisointitaiteeseen.

Janoska Ensemblen kaikilla jäsenillä on samat perusarvot: syvällinen klassisen musiikin koulutus, vuosikymmenten harjoittelu lapsuudesta asti, musiikillinen yhteenkuuluvuus yhtyeessä, syvälle juurtunut musiikillinen perinne (perheessä on yli seitsemän sukupolvea muusikoita), korkein tekninen täydellisyys ja ääretön ilo leikkiä yhdessä vapaan improvisaation taiteen kanssa, jonka yhtyeen jäsenet elvyttävät. Jokainen heidän esittämänsä kappale on ainutlaatuinen ja korjaamaton seuraus hetken ainutlaatuisuudesta. 

Yhtye esiintyy yli 100 konsertissa vuodessa kaikissa tunnetuissa konserttisaleissa ja festivaaleilla maailmanlaajuisesti.

ELENA MINDRU & FINNECTION

Elena Mindru, laulu, sävellykset ja sanoitukset
Adam Baldych, viulu ja renessanssiviulu
Tuomas J. Turunen, piano ja sävellykset
Oskari Siirtola, basso
Anssi Tirkkonen, rummut

Jazzlaulaja Elena Mindru tuo Mikkeliin Finnection-yhtyeensä, jossa vierailevana solistina kuullaan Euroopan tunnetuimpiin jazzviulisteihin lukeutuvaa Adam Baldychia Puolasta. Yhtye soittaa upouutta eurooppalaista jazzia Elena Mindrun uudelta levyltä “Hope”.

Kansainvälisen tason jazzlaulaja Elena Mindru on elävöittänyt suomalaista musiikkielämää jo lähes vuosikymmenen ajan karismaattisella esiintymisellään. Hän saavutti toisen sijan ja yleisöpalkinnon Shure Voice Competitionissa Sveitsin Montreuxissa vuonna 2012, ja sai tavata legendaarisen tuottajan Quincy Jonesin. Sen jälkeen ura onkin ollut nousujohteinen. Elena on luonut suomesta käsin kansainvälisen uran, joka on vienyt häntä esiintymään ympäri maailmaa muun muassa sinfoniaorkestereiden ja big bandien solistina.

ADAM BALDYCH

Viulu

Adam Bałdych on vuonna 1986 puolalainen, Varsovassa syntynyt viulisti, säveltäjä ja musiikkituottaja. Vuodesta 2012 lähtien hän on työskennellyt ACT-musiikkikustantajan kanssa Münchenissä. Adamia on tituleerattu viulun ihmelapseksi, hänen aloitettuaan uransa jo 14-vuotiaana. Välittömästi hänet tunnustettiin lahjakkuudeksi, joka yhdisti klassisen musiikin perinteen, viulun ja improvisaation. Lyhyessä ajassa hän loi oman tyylinsä, josta tuli edelläkävijä uudelle improvisoivien viulistien sukupolvelle.

Adam on esiintynyt musiikkialan tärkeimmillä jazz-festivaaleilla, arvostetuissa konserteissa ympäri maailmaa sekä esiintynyt ja levyttänyt lukuisten arvostettujen artistien kanssa - mm. Yaron Herman, Agata Zubel, Cezary Duchnowski, Helge Lien, Aaron Parks, Lars Danielsson, Nils Landgren, Iiro Rantala, Marius Neset, Jacob Karlzon, Joachim Kuhn ja Billy Cobham ovat tehneet yhteistyötä Adamin kanssa.

Adam Bałdych nn toiminut yhä aktiivisemmin myös klassisena säveltäjänä. Yleisö ihailee hänen luovuuttaan ja tulkintakykyä jazz- ja nykymusiikin parissa, sekä kykyä yhdistää nämä kaksi alaa. Viimeisimmän albumijulkaisunsa hän teki vuonna 2021 (Poetry), joka on hänen seitsemäs kirjoittamansa ja säveltämänsä albumi. Albumin julkaisijana toimi ACT. Tämä albumi on yhteistyö italialaisen trumpetisti Paolo Fresun kanssa ja albumi ylsi amerikkalaisen Bandcampin ja brittiläisen JazzWise-lehden vuoden tärkeimpien julkaisujen listalle.

EQUILIBRIUM

Sulamita Ślubowska, viulu

Małgorzata Malke,  II viulu 

Anna Nowak-Pokrzywińska, alttoviulu

Tomasz Pokrzywiński, sello

Equilibrium on vuonna 2017 neljän menestyksekkään muusikon perustama jousikvartetti. Yhtye on perustettu 1700- ja 1800-luvun kamarimusiikin innoittamana. Kvartetin jäsenet keskittyvät herättämän henkiin tuon ajan unohdettuja teoksia, erityisesti puolalaisten säveltäjien teoksia. Puolalainen romanttisen ajan kamarimusiikki on jäänyt pääosin suuren yleisön huomiotta, ja Equilibrium haluaa tuoda sitä takaisin esille noudattaen tuon ajan esityskäytäntöjä.

PEKKA KUUSISTO

Viulu

Pekka Kuusisto on yksi suomen tunnetuimpia suomalaisia viulisteja. Hän on aloittanut viulunsoiton jo kolmevuotiaana, ja opiskellut aikanaan sekä Sibelius-Akatemiassa, että Indianan yliopistossa Yhdysvalloissa. 19-vuotiaana hän voitti ensimmäisenä suomalaisena kansainvälisen Jean Sibelius -viulukilpailun ja sai erikoispalkinnon Sibeliuksen viulukonserton parhaasta esityksestä. Kuusisto on esiintynyt monien orkesterien solistina sekä toiminut myös samalla kapellimestarina. 

Viulisti, kapellimestari ja säveltäjä Kuusisto tykkää yhdistellä eri musiikinaloja luovasti ja ennakkoluulottomasti yhteen.

Kuusisto on Norjan kamariorkesterin taiteellinen johtaja, sekä on toiminut ACO (Australian kamariorkesteri) Collectiven taiteellisena johtajana sekä minnesotalaisen Saint Paul Chamber Orchestran taiteellisena partnerina. Hän on ollut myös Mahler Chamber Orchestran taiteellisena partneri, sekä Deutsche Kammerphilharmonie Bremenin ”Artistic Best Friend”. Kuusiston taiteellisen työskentelyn keskiössä onkin kamarimusiikillinen yhtyesoitto kamariorkestereiden kanssa ilman varsinaista kapellimestaria. Tällaista solistin ja orkesterinjohtajan tehtävät yhdistävää työtä hän tekee vakituisten orkestereidensa lisäksi säännöllisesti myös mm. Lontoon kamariorkesterin, Irlannin kamariorkesterin, Britten Sinfonian, Ruotsalaisen kamariorkesterin sekä Tapiola Sinfoniettan kanssa. 

Viime kausilla Pekka Kuusisto on palannut solistiksi mm. Birminghamin ja Toronton sinfoniaorkestereihin, Skotlannin kamariorkesteriin sekä Helsingin kaupunginorkesteriin, soittanut New Yorkin Filharmonikoiden ja Los Angelesin Filharmonisen orkesterin solistina sekä ja soolokonsertteja mm. Amsterdamin Concertgebouw’ssa ja Lontoon Wigmore-salissa.

BRUCE LIU

Piano

Bruce Liu nousi maailman tietoisuuteen vuonna 2021 voitettuaan kansainvälisen Chopin-pianokilpailun Varsovassa. Menestyksen jälkeen Liu lähti välittömästi maailmankiertueelle.

Hänen tulevia kohokohtia ovat debyytti Royal Philharmonic -orkesterin kanssa, Yhdysvaltain kiertue Varsovan filharmonisen orkesterin kanssa, Euroopan kiertue Montrealin sinfoniaorkesterin kanssa, festivaaliesiintymiset la Roque d'Anthéronissa, Rheingaussa, Riikan Jurmalassa, Chopin and his Europe, Duszniki ja Argerich -festivaalilla Teatro Colónissa.

Hänen ensimmäinen albuminsa Deutsche Grammophon -merkillä (sisältäen Chopin kilpailun voittajasuoritukset) sai kansainvälistä tunnustusta, sekä kriitikoiden valinta, että toimittajan valinta -osioissa Gramophone Magazinessa.

”What we all have in common is our difference”, nuori pianisti tykkää sanoa.

Liu on syntynyt Pariisissa kiinalaisille vanhemmilleen. Bruse (Xiaoyu) Liu kasvoi Montrealissa. Kulttuurisen monimuotoisuuden täyttämä elämä on muokannut hänen persoonaansa ja asenteitaan. Hän ammentaa inspiraatiota taiteeseen eurooppalaisesta hienotunteisuudesta, kiinalaisista tuhatvuotisesta perinteistä, sekä pohjoisamerikkalaisesta dynaamisuudesta ja avoimuudesta. 

OTTO ANTIKAINEN

Viulu

Otto Antikainen (s. 1999) aloitti viulunsoiton Käpylän musiikkiopistossa Hannele Lehdon oppilaana. Vuosina 2012-2018 hän opiskeli Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa Réka Szilvayn johdolla. Samana vuonna 2012 hän pääsi myös Helsingissä toimivaan Viuluakatemiaan, jossa opettavat Ilya Grubert, Elina Vähälä ja Janne Malmivaara. Tällä hetkellä Antikainen opiskelee Berliinissä Hochschule für Musik "Hanns Eisler" -korkeakoulussa Antje Weithaasin opetuksessa.

Antikainen sai vuoden 2020 Kuopion viulukilpailussa 3. palkinnon, oli kansainvälisen Menuhin -viulukilpailun 2018 semifinalisti ja sai erikoispalkinnon parhaasta kamarimusiikkiosuudesta. Juhani Heinonen -viulukilpailun hän voitti vuonna 2016.

Solistina Otto Antikainen on esiintynyt muun muassa Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin sekä RSO:n nuorten solistien konsertissa. Kamarimuusikkona hän on soittanut useilla festivaaleilla; muun muassa Tampere Chamber Music, Gstaad New Year Music -festivaali, Musiikkia Ruovesi, Hauhon musiikkijuhlat, Hvitträskin kamarimusiikkifestivaali, Kokkolan syyskamari, Urjala soikoon ja Unelmien Heinola.

Antikainen on esiintynyt mm. viulistien Ilya Gringolts ja Réka Szilvay, sellistien Torleif Thedéen ja Marko Ylönen, alttoviulisti Vladimir Mendelssohn ja pianisti Heini Kärkkäisen kanssa.

Otto Antikainen on osallistunut mm. Ana Chumachencon, Pamela Frankin, Gerhard Schulzin, Miriam Friedin, Mihaela Martinin, Zakhar Bronin ja Tuomas Haapasen mestarikursseille ja opetukseen, sekä Ivry Gitlisin, Menahem Presslerin, Paavo Pohjolan, Marko Ylösen ja Antti Tikkasen pitämille kamarimusiikin mestarikursseille.

Antikainen soittaa Suomen Kulttuurirahaston lainaamalla Giovanni Battista
Guadagnini -viululla vuodelta 1760.

AARNE PELKONEN & JUHO ALAKÄRPPÄ

Baritoni Aarne Pelkonen ja Juho Alakärppä ovat työskennelleet duona yli 10 vuoden ajan. Kaksikon yhteistyö alkoi Sibelius-Akatemian käytävillä, jatkui Keski-Euroopassa alan gurujen opissa ja on jatkunut konsertteina Suomessa ja ulkomailla laulurepertuaaria laajasti esitellen. Palkintoja parivaljakko on kerännyt mm. Liedkilpailuista Berliinissä ja Enschedessä. Syksyllä 2022 duo julkistaa ensimmäisen yhteisen äänitteensä, joka esittelee kahden muusikoille tärkeän säveltäjän, Schubertin ja Sibeliuksen viimeisiä lauluja.

JOHANNA RUSANEN-KARTANO 

Sopraano

Dramaattisen sopraanon Johanna Rusasen juuret ovat syvällä kainuulaisessa ja savolaisessa maaperässä. Kanttori-isänsä kannustamana hän lauloi ja soitti pianoa sekä huilua jo pienestä lapsesta saakka ja ammattiopintojen lopuksi hän valmistui Sibelius- Akatemiasta musiikin maisteriksi. Lisäksi hän on täydentänyt lauluopintojaan Berliinissä ja Wienissä. Johanna Rusanen on voittanut Timo Mustakallio -laulukilpailun vuonna 1995 ja Lappeenrannan valtakunnallisen laulukilpailun 1996. Vuonna 1997 hän vastaanotti Martti Talvela -stipendin, ja vuosiksi 1998–2000 hänelle myönnettiin stipendi Berliinin Deutsche Operiin. Johanna Rusanen palkittiin Karita Mattila -palkinnolla vuonna 2001. Vuonna 2021 hänelle myönnettiin Pro Finlandia-mitali tunnustuksena taiteellisista ansioista kotimaassa.


Johanna Rusanen debytoi Suomen Kansallisoopperassa sekä Savonlinnan Oopperajuhlilla vuonna 1997. Hän on laulanut myös Berliinin Deutsche Operissa, Moskovan Bolshoi-oopperassa Savonlinnan Oopperajuhlien tuotannossa, Torinon Teatro Regiossa, Teatro Municipal de São Paulossa, Deutsche Oper am Rheinissa sekä Toulousen oopperassa. Hänen tärkeimpiä roolejaan ovat Kokkosen Viimeiset kiusaukset-oopperan Riitta, Puccinin Tosca ja Turandot, Verdin Kohtalon voiman Leonora, Straussin Elektran Chrysothemis, Wagnerin Tannhäuserin Venus, Lohengrinin Ortrud sekä Tristan ja Isolden Isolde.
Johanna Rusanen on konsertoinut kotimaisten musiikkijuhlien lisäksi muun muassa Chicagon Grant Park Music -festivaaleilla, Varsovan Beethoven-festivaaleilla ja Krzysztof Penderecki -festivaaleilla sekä Lontoon BBC Proms -festivaaleilla.

Vuosien 2017–2019 roolitöihin ovat kuuluneet muun muassa Louchen rooli Turun Logomossa maailmanensi-iltansa saaneessa Müller- Berghausin Die Kalewainen in Pochjola -oopperassa, Ida Lankisen ja Kitty Linderin roolit Kantelisen Mannerheim-oopperassa Ilmajoen Musiikkijuhlilla, Sallisen Kullervo-oopperan äidin rooli Savonlinnan Oopperajuhlilla sekä Iiro Rantalan Pikaparantola-oopperan naispäärooli Sopraano.
Johanna Rusanen palkittiin vuonna 2017 Grammylla Warner Classics
-levy-yhtiön tuottamasta Penderecki conducts Penderecki
-levytyksestä.

Johanna Rusanen on myös tunnettu siitä, ettei hän kaihda eri musiikinlajien yhdistelemistä. Hän on esiintynyt paljon mm. suomalaisten jazzmuusikoiden kuten Iiro Rantalan ja Lenni-Kalle Taipaleen kanssa. Legendaarisen Kari Tapion kanssa hänellä oli 2000- luvun alussa yhteinen kiertue. Hän on myös laulanut Leningrad Cowboys- sekä Waltari-yhtyeiden kanssa. Viimeisimpänä Sonata Arctica -yhtyeen Tony Kakon kanssa Sonata Sinfonica -spektaakkelissa Oulun jäähallissa vuoden 2018 syyskuussa. Vuonna 2020 Johanna Rusanen lauloi Suomen Kansallisoopperan poikkeustilanteessa tuottamassa Covid fan tutte-oopperassa ja vuosina 2022-2024 hän tulee debytoimaan Brünnhilden roolissa Richard Wagnerin oopperoissa Valkyyria, Siegfried ja Jumalten tuho Suomen Kansallisoopperan uudessa Ring-produktiossa.

JUKKA NYKÄNEN

Piano

Jukka Nykänen (s. 1976) on erittäin monipuolinen, genrerajat ylittävä pianisti, säveltäjä, sovittaja ja esiintyjä. Hän on esiintynyt useasti mm. Helsingin juhlaviikoilla, Espoon kansainvälisellä pianoviikolla, Kuhmon kamarimusiikissa sekä Turun ja Mäntän musiikkijuhlilla. Lisäksi hän on soittanut mm. Helsingin ja Kuopion kaupunginorkestereiden, Tapiola Sinfoniettan, Suomen Kansallisoopperan orkesterin sekä Vantaan viihdeorkesterin solistina. Nykänen on julkaissut kaksi soololevyä ja säveltänyt useita musikaaleja.
Viime vuosina hän on tullut yleisölle tutuksi TV:stä RSO:n konserttien teosesittelijänä.
Hänelle myönnettiin vuonna 2014 Opetus- ja kulttuuriministeriön Suomi-palkinto.

RISTO KOPPERI & MIKKO PAAVILAINEN

     - Näyttelijä -                   -Piano-

"Kuplettimestarina Risto Kopperi hallitsee esitystilaa parinkymmenen laulun verran ja sukelluttaa katsojan 1900-luvun suomalaisiin varietee-viihteen syövereihin, kirjoittaa arviossaan Timo Heimonen (Länsi-Savo).

Mikkelin Teatterin näyttelijä Risto Kopperi esittää monologin KUPLETTIMESTARI. Savonlinnan oopperajuhlien kautta teattereiden näyttämöille siirtynyt Kopperi on kaikille Mikkeliläisille tuttu musiikkiteatterin tekijä. Kopperi on vuosien saatossa esittänyt mm. Kaj Chydeniuksen satuoopperoita, musikaalirooleja ja lukemattoman määrän erilaisia konsertteja mm yhdessä Lahden ja Mikkelin kaupunginorkestereiden kanssa. Nyt nähtävä Kuplettimestari perustuu J.A. Tannerin kupletteihin ja elämään jota tutkitaan myös Kopperin omien elämäntilanteiden kautta.

Pianotaitelija Mikko Paavilainen on kiertänyt Suomea erilaisissa viihteellisissä kokoonpanoissa. Vaikka viimevuodet onkin tehnyt päätyönään jotain ihan muuta. Paavilainen on usein nähty myös kapellimestarina Mikkelin teatterin tuotannoissa.

MARIAN PETRESCU JAZZ TRIO

Mihai Petrescu (basso), Marian Petrescu (piano), Mika Hietala (rummut)

Marian Petrescun taiturimainen tekniikka ja soittotapa on saanut kiitosta konserteissa ympäri maailmaa sekä myös Suomessa.

Marian Petrescu (s. 1970) aloitti pianonsoiton neljävuotiaana. Hän on opiskellut klassisessa- ja jazzkonservatoriossa Ruotsissa sekä Sibelius Akatemian jazzlinjalla.

”Häikäisevän pianotekniikan tiivis klassinen ja dynaaminen tulkinta täynnä mielikuvituksekkaita vivahteita…”: näillä Marian vei jazzyleisön huomion ollessaan 15-vuotiaana esiintymässä Porin jazzfestivaalilla.

Tuosta lähtien hänen uraansa ovat leimanneet kansainväliset menestykset: Martial Sola – pianokilpailussa Ranskassa tuli toinen sija ja 1989 Bukarestin jazzfestvaaleilla 1992 voitto. Petrescun soitantaa on ihailtu muun muuassa Montreux`n, Pariisin, Haagin ja Kööpenhaminan jazzfestivaaleilla sekä Suomessa Pori jazz, April jazz, Baltic jazz ym. festareilla joissa hän on soittanut monien tähtien kanssa kuten Arturo Sandoval, Toots Thielemans,

Al Jarreau, Didier Locwood, Richie Riccardo, Del Fra, Ron McClure, Jean-Frangois Jenny-Clar, James Morrison sekä oman trionsa kanssa kansainvälisillä estradeilla ympäri maailmaa.

2010 Petrescu pääsi osalliseksi kansainvälistä tunnustuksesta soittaessaan Resonance Big Bandin levyllä "Tribute to Oscar Peterson" pianosolistina, jolloin levyn kappale ”West Side Story” palkittiin parhaana instrumentaalisovituksena Grammy-palkinnolla.